کد خبر : 183433       تاریخ : 1403/12/06 20:15:14
توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در دستور کار است
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش در بوشهر:

توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در دستور کار است

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش به توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: توانمند سازی معلمان در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیشرفت کیفی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس غیر دولتی تدوین و اجرایی می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش به توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: توانمند سازی معلمان در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیشرفت کیفی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس غیر دولتی تدوین و اجرایی می‌شود.

به گزارش پیغام، احمد محمودزاده در نشست با خبرنگاران در بوشهر افزود: نگاه آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی، تعامل،همکاری و مشارکت است و امیدواریم با رفع مشکلات ،استفاده لازم از این مدارس داشته باشیم.

  

وی اظهار داشت: مدارس غیردولتی به عنوان یکی از ارکان کلیدی در گسترش آموزش با کیفیت، اقتصاد و عدالت آموزشی محسوب می‌شوند.

محمود زاده با اشاره به این که قریب به 2.5 میلیون از جمعیت دانش آموزی معادل ۱۵ درصد کل دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، گفت: هزینه های مربوط به امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و مدیریت داخلی در این مدارس توسط اولیای دانش‌آموزان تأمین می‌شود.

وی با بیان این که مدیریت شهری در مدارس غیر دولتی با مشارکت مردم انجام می شود، بیان کرد: امسال سیاست‌ ها به گونه‌ای تنظیم شده است که شهریه‌های ابلاغی با شهریه هایی که از دانش آموزان گرفته می شود، یکی باشد.

محمودزاده با اشاره به این که با مدارسی که شهریه های غیرمجاز دریافت می کنند، برخورد می شود که در این راستا، مجموعه آموزشی گاج نیز به دلیل تخلفات انجام‌شده تعطیل شد، اظهار داشت: در سال جاری با یک هزار و 34 مدرس غیردولتی متخلف برخورد و 886 مدرسه تعطیل شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: در سیاست های ابلاغی تلاش کرده‌ایم تا تاب‌آوری مردم را در نظر بگیریم و مدیریت شهریه‌ها را به گونه‌ای انجام دهیم تا کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی حفظ شود.

  


وی درباره مدارسی که با شهریه‌های پایین‌تر فعالیت می‌کنند، گفت: افزایش شهریه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را مدنظر قرار داده ایم تا توازن لازم که متناسب با ایتم های حق‌شهریه است، در مدارس برقرار شود.

وی به توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: توانمند سازی معلمان در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیشرفت کیفی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس غیر دولتی تدوین و اجرایی می‌شود.

محمودزاده بیان کرد: ما معتقدیم که حضور معلمان با کیفیت در کلاس‌های درس، فارغ از دولتی یا غیردولتی بودن مدرسه، تأثیر به سزایی در کیفیت آموزش و پرورش دارد، در همین زمینه صلاحیت های عمومی، صلاحیت های حرفه ای و گزینش معلمان مدارس غیر دولتی، در دستور کار است و در سال تحصیلی آینده به گونه ای عمل خواهیم کرد تا معلم بدون طی فرایند گزینش در مدارس غیردولتی نداشته باشیم.
وی در خصوص استاندارد سازی مدارس غیردولتی نیز گفت: استاندارهای مدرسه ایمن در ماده ۸ و ۹ برای موسس مشخص شده  اما در کنار این ماده، به دنبال این هستیم یک آزمون هم برای موسسان برگزار شود. ما جایی که بحث ایمنی دانش آموز در میان باشد، کوتاه نماییم .

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که توسعه مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی غیردولتی یکی از اولویت‌های مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و تنوع در ارائه خدمات به دانش‌آموزان است، گفت: سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش سال گذشته تعداد ساعات آموزش معلمان غیر دولتی را از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت کاهش داده و متناسب با آن بیمه نیز در نظر گرفته است.»

محمودزاده با بیان این که برخی از مدارس غیر دولتی همچون راهیان کوثر، سما و… پس از ابلاغ مصوبه مجلس به آموزش و پرورش از خرداد امسال این مصوبه را اجرایی کرده اند، گفت: سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش حدود ۲۱۰ معلم آزاد دارد که باید مشمول بیمه شوند.»

  



وی به شاخص‌های مدارس تراز اشاره کرد و  افزود: شاخص ها تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده و مراحل اجرایی‌سازی این شاخص‌ها در دست اقدام است.
محمودزاده شناسایی ارزیابان را یکی از برنامه آموزش و پرورش برای مدارس غیردولتی عنوان کرد و گفت: کار ارزیابان مشاوره، سرکشی از مدارس است و این ارزیابان در طول مسیر نیز باید متناسب با هدف‌گذاری مدرسه کمک کنند و مشاوره بدهند که این کار نیز در دست انجام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار پیغام در خصوص نظارت و پرداخت عوارض شهرداری های به آموزش و پرورش بیان کرد:  در این راستا راهکار‌های خوبی ارائه شده و اکنون هیچ‌کس حق ندارد این مبالغ را به حساب شهرداری واریز کند. مقرر شد این حوزه تحت نظارت آموزش و پرورش قرار گیرد و وجه ابتدا به حساب آموزش و پرورش و سپس به حساب شهرداری واریز شود. این اقدامات موجب افزایش درآمد‌های آموزش و پرورش شده است. به طوی که درآمد حاصل از اجرای این قانون برای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۱۲ برابر افزایش داشته است.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=183433

نظـــرات شمـــا