به گزارش پیغام؛ پروژه راهآهن بوشهر- شیراز به عنوان یکی از پروژههای بزرگ حمل و نقل کشور، با هدف اتصال بندر بوشهر به خط ریلی سراسری و تسهیل دسترسی به دیگر نقاط کشور طراحی شده است. این خط ریلی با طول تقریبی ۴۰۰ کیلومتر، از بوشهر آغاز شده و به شیراز میرسد. این مسیر نه تنها به کاهش زمان سفر کمک میکند، بلکه بار اقتصادی و تجاری را نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
بندر بوشهر به عنوان یکی از مهمترین بنادر تجاری ایران، دسترسی به دریای خلیج فارس و تجارت بینالمللی را فراهم میکند. با اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور، امکان انتقال سریعتر کالاها و مسافران فراهم میشود و این موضوع میتواند به رشد اقتصادی منطقه کمک شایانی کند.
مردم استان بوشهر سالها است که منتظر دسترسی به خط راه آهن و یا شنیدن صدای سوت قطار در این استان هستند ولی علیرغم وعدههای متعدد این مهم هنوز محقق نشده است.
با وجود گذشت 16 سال از آغاز پروژه، پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است. این پروژه با چالشهای متعددی از جمله تأمین اعتبار و شرایط توپوگرافی سخت منطقه مواجه بوده است. با این حال، در سال 1402 با دستور رهبر معظم انقلاب قرار شد ۱.۲ میلیارد یورو برای تکمیل قطعات مختلف پروژه راهآهن بوشهر – شیراز تخصیص اعتبار از محل تهاتر نفت، به این پروژه تزریق شود.
از این میزان اعتبار به گفته احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در دولت سیزدهم از بهمن ماه سال 1402 تا مهرماه سال 1403، ۱۵ هزار میلیارد ریال به پروژه راه آهن بوشهر شیراز پرداخت شد.
استاندار دولت چهاردهم ر 18 مرداد 1404 در جمع خبرنگاران درباره ضعیت پیشرفت پروژه استراتژیک خط ریلی بوشهر به شیراز گفت«این پروژه تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشبینی شده برای تکمیل خط ریلی بوشهر - شیراز به 700 همت معادل 700 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»
ارسلان زارع می گوید:«برای تأمین این حجم از منابع مالی، به مذاکرات با شرکتهای سرمایهگذاری چینی اشاره کرد و گفت: تهاتر نفت یکی از گزینههای جدی برای تسریع در روند اجرایی این پروژه حیاتی است.»
اما حالا نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از توقف و تعطیلی پروژه خبر داد و گفت« « بر اساس مجوز مقام معظم رهبری، 1.2 میلیارد یورو برای اتصال خط ریلی بوشهر اختصاص یافته و لازم است بر تکمیل و بهرهبرداری آن پافشاری شود. متأسفانه بخشهایی از پروژههای راهسازی استان از جمله پروژه راهآهن بوشهر مدتها تعطیل و متوقف شده و بسیاری از کارگران این پروژه ماهها حقوق دریافت نکردهاند.»
جعفر پورکبگانی، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به بوشهر گفت:« بر اساس قولی که به مردم داده بودیم، با همراهی و پیگیری همکارانم در مجلس شرایط برای حل مشکلات گذشته استان فراهم شده است؛ هر چند که این شرایط تاکنون مطلوب نبوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان ملی است.»
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «تاکنون دیدارهای متعددی با وزیران و مسئولان ارشد داشتم و ضرورت دارد نگاه آنها و سازمانهای زیرمجموعهاش به استان بوشهر، متفاوت و ویژه باشد. بوشهر به اندازه چهار استان کشور درآمد به خزانه دولت پرداخت میکند و باید متناسب با این ظرفیتها از حمایت و اعتبارات ویژه برخوردار شود.»
امام جمعه بوشهر در خطبههای نمازجمعه این شهر با انتقاد شدید از عدم پیشرفت پروژه راهآهن بوشهر گفت:« هر روز شاهد افتتاح راهآهن در نقطهای از کشور هستیم اما پروژه راهآهن بوشهر گویا فراموش شده است.با گذشت ۲۰ سال از تصویب و تخصیص اعتبار، این پروژه حیاتی همچنان متوقف مانده است.
وی با ابراز گلهمندی از وضعیت موجود از مسوولان خواست تا با جدیت بیشتری این مطالبه مهم مردم بوشهر را پیگیری و آن را به سرانجام برسانند.

منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=189740