کد خبر : 111078       تاریخ : 1398/07/29 10:01:06
مرگ دختر 17 ساله آبپخشی بر اثر مسمومیت با قرص برنج

مرگ دختر 17 ساله آبپخشی بر اثر مسمومیت با قرص برنج

پیغام: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استنشاق گاز ناشی از قرص برنج در منزل یک خانواده دشتستانی، موجب مرگ یک تن و بستری شدن سایر اعضا در بیمارستان شد.

 به گزارش «پیغام» ، سید مجید حسینی  اظهارداشت:  متاسفانه این خانواده در اثر استنشاق بخارات قرص برنج مسموم شده بودند که پس از گرفتن آزمایش و پرس و جو از خانواده بیمار، این مسمومیت مسجل شد.

مادر و دو پسر خانواده در بخش داخلی بیمارستان شهید گنجی شهر برازجان بستری بوده و شرایط نسبتاً متعادلی دارند.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: خوشبختانه پدر این خانواده دچار مسمومیت نشده و علت دقیق این حادثه نیز در دست بررسی است.

وی بابیان اینکه متأسفانه دختر جوان ۱۷ ساله این خانواده بر اثر شدت مسمومیت جان‌باخته و دختر دیگر نیز هم‌اکنون با وضعیت بحرانی در بخش ICU بستری است تصریح کرد: این خانواده ابتدا به مرکز خدمات جامع سلامت شهر آبپخش از توابع شهرستان دشتستان مراجعه کرده و مورد معاینه و معالجه اولیه قرار گرفتند و بعد از بازگشت به منزل یک نوبت به مطب شخصی مراجعه که با همان تشخیص به منزل برگشتند.

حسینی ضمن تسلیت به این خانواده و آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای سایر مصدومان این واقعه بیان کرد: متأسفانه دختر جوان ۱۷ ساله این خانواده بر اثر شدت مسمومیت جان‌باخته و دختر دیگر نیز هم‌اکنون با وضعیت بحرانی در بخش ICU بستری است.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه این خانواده پس از بازگشت به منزل به علت وخامت حالشان به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شدند افزود: متأسفانه این خانواده در اثر استنشاق بخارات قرص برنج مسموم شده بودند که پس از گرفتن آزمایش و پرس‌وجو از خانواده بیمار، این مسمومیت مسجل شد.

وی بابیان اینکه در بازرسی کارشناسان بهداشت محیط از منزل این خانواده، وجود خشاب‌های قرص برنج مشاهده و تأیید شد اضافه کرد: قرص برنج جزو سم‌های بسیار خطرناک برای انسان بوده و لازم است مردم بدانند که هرگز نباید از این قرص حتی برای مبارزه با حشرات و جوندگان استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: مردم برای مبارزه با آفت‌ها و حشرات و جوندگان، باید از شرکت‌های مجازی که از سوی مرکز بهداشت استان و شهرستان دارای مجوز هستند، کمک بگیرند.

حسینی بیان کرد: سم قرص برنج سمی است که بر روی سلول‌های بدن تأثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین ببرد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

وی تصریح کرد: مسمومیت با قرص برنج از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران دچار به آن یافت نشده است.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: قرص برنج با نام علمی «فسفید آلومینیوم» و اسم فرنگی «سلفوس»، ماده‌ای است با ترکیب فسفید که به صورت قرص‌های سه گرمی و به رنگ خاکستری تیره در بسته‌های استوانه‌ای، به میزان ۱۰ قرص در هر بسته عرضه و با قیمتی نازل فروخته می‌شود.

وی گفت: این قرص که برخی افراد از آن به عنوان یک حشره‌کش و برای جلوگیری از فساد برنج و ماندگاری آن استفاده می‌کنند، خاصیت تصعید (تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر این تصعید، گاز فسفین آزاد می‌کند که گاز آزادشده سبب می‌شود لارو یا حشرات در دانه‌های غلات به ویژه غلات انبارشده از بین برود.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر گاز این قرص در فضای آزاد رها شود قابل‌استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده داشته و استنشاق آن برای انسان خطرآفرین است. این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.

 

 

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=111078

نظـــرات شمـــا