کد خبر : 149470       تاریخ : 1401/07/23 10:22:54
مهربانی در این روزهای نامهربان

مهربانی در این روزهای نامهربان

در این روزهای جانکاه، یعنی مهرِ نامهربانِ 1401 که مردمانِ سرزمینِ ما، دوباره و چندباره به جان هم افتاده اند و خانه ها، خیابان ها و دانشگاه ها شاهد خشونت مردمان نسبت به یکدیگر است و بوی باروت و جنگ زمین و زمان را فراگرفته است و دیو پلیدِ مرگ بر زندگی، چیره شده است

دکتر عباس عاشوری نژاد- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

در این روزهای جانکاه، یعنی مهرِ نامهربانِ 1401 که مردمانِ سرزمینِ ما، دوباره و چندباره به جان هم افتاده اند و خانه ها، خیابان ها و دانشگاه ها شاهد خشونت مردمان نسبت به یکدیگر است و بوی باروت و جنگ زمین و زمان را فراگرفته است و دیو پلیدِ مرگ بر زندگی، چیره شده است و خانواده ها، از هر دو سویِ میدان، در سوگ عزیزان خود نشسته اند، بغضی سنگین سینه ام را فرا گرفته است از چند جهت. یکی هم از این جهت که جهانِ غیرِ مسلمان که شاهد این خشونتهاست و نسبت به رحمانیت دین مبین اسلام بی اطلاع است، گمان برد که دین اسلام بسترسازِ این خشونتهاست به خصوص که معاندان هم هر روز بیشتر از دیروز بر عمق و وسعتِ این گمانه ها می افزایند.

در این شرایط که آبروی اسلام و مسلمانی در خطرِ جدّی افتاده است ناچاریم دوباره به یاد آریم و به دیگران هم بگوییم که اسلام دین رحمت است و مهربانی.

خداوندِ دین ما، ما موظف کرده است تا همیشه و هر روز بارها و بارها تکرار کنیم، در ابتدای هر کلام و هر کاری: به نام خداوند بخشنده مهربان.

در کلمات « بسم الله الرحمن الرحیم» که برنامه افتتاحیه تمام مسلمانان است. بعد از نامِ الله دو صفت رحمان و رحیم است. او مهربان ترین مهربانان است و همین لطف و مهربانی به انسان ها بلکه به موجودات، عامل خلقت آنان و گستردن نظام هستی شده است.

خداوند مهربان همان طور که خود نسبت به همه موجودات و مخلوقات و از جمله انسانها محبت دارد، از انسان ها هم خواسته است که نسبت به همدیگر محبت کنند و بر محبت خود نسبت به دیگران بیفزاینن تا رستگار شوند.

هستی بر پایه عشق و رحمت و محبت و مهربانی بنا شده است و همه انبیای الهی از آدم تا خاتم آمدند تا همین را بگویند. "وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ (انبیا:107)/ ما تو را جز این که مایه رحمت برای جهانیان باشی، نفرستادیم. باز می خوانیم:

-        لَقد جاءكُمْ رسَولٌ مِنَ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عليه ما عَنِتُّم حريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤمِنينَ رَئوُوفٌ رحيمٌ(توبه:128)/ پيامبري از بين خودتان به سويتان آمد. وضع پريشاني و جهل شما بر او دشوار مي آيد. به شما اهتمام دارد و با مؤمنان رئوف و مهربان است.

-         فَبما رَحْمَةٍ مِنَ اللّه ِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّا غَليظَ الْقَلْب لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك(آل عمران:159) / خداوند با رحمت خويش تو را با مردم مهربان و خوش خو گرداند و اگر تندخو و سخت دل بودي، مردم از پيرامون تو پراكنده مي شدند .

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=149470

نظـــرات شمـــا