کد خبر : 129235       تاریخ : 1400/05/13 11:07:43
از اسکاندیناوی های بوشهر تا سالمون نروژی؛ شاید!؟

از اسکاندیناوی های بوشهر تا سالمون نروژی؛ شاید!؟

در فصل دوم اما از جلد اول با عنوان تجارت بوشهر از حضور شناورهای نروژی در بوشهر سال های۲۰-۱۹۱۹ و دوباره در سال ۱۹۳۸ گفته شده و همچنین در فصل چهارم از جلد دوم با عنوان دولت و‌ نهادهای مدنی از کنسولگری نروژ در بوشهر یاد شده است ...

 امیرحسام حق پرست- نویسنده و روزنامه نگار

  "ویلم فلور" را که می خوانی، بی شک قصه یا داستانی ساده و ‌سطحی پیش روی و‌ چشمان خود نمی یابی چه سئوال و پرسش های ذهنی، چیستی و چراییِ متن و مطلبِ روایت شده، مخیلّه ی تو را به کار گرفته و نتیجه این که  نَه پاسخ و گمانه ها را می توان رد کرد و نه می شود بی تحلیل و بررسیِ یافته های دیگر علمی و تاریخی آن را پذیرفت!

تو گویی در ابتدا؛ چالش و در امتداد؛

این چیدمان و ژرفای مطالعاتی ست که می بایست تا فراتر رفته و بیش از آنچه  موجود می باشد می بایست به دست آورد.

به هر روی هر چه در کار مطالعه ی این نویسنده پیش می روی،گنجای کار مبسوط و‌ تلاش بی وقفه، شبانه روزی و تحقیقاتِ خلیج فارس شناسی این مستشرق را بیش از پیش پی می بری!

تابستانِ امسال کتاب دو جلدی فلور با عنوانِ " بوشهر (شهر،جامعه و تجارت:۱۷۹۷-۱۹۴۷)" و ترجمه ی استادم؛"جاودان یاد اسماعیل نبی پور" که افتخار شاگردی و دانش آموزیِ استاد را سال آخر دبیرستان (پیش دانشگاهی،درس زبان انگلیسی)داشتم، توسط پروفسور ایرج نبی پور(جلد اول) و جلد دوم توسط آقای دارا جوکار به دستم رسید و کارِ مطالعه ی این اثر سترگ و جاودانه شروع شد و طبق روالِ کار، یادداشت ها و فیش برداری ها که لازمه است!

 

در فصل دوم اما از جلد اول با عنوان تجارت بوشهر از حضور شناورهای نروژی در بوشهر سال های۲۰-۱۹۱۹ و دوباره در سال ۱۹۳۸ گفته شده و همچنین در فصل چهارم از جلد دوم با عنوان دولت و‌ نهادهای مدنی از کنسولگری نروژ در بوشهر یاد شده است که به نوعی در همان جا می نویسد:

«مشخص نیست که چرا کشور نروژ در بوشهر حضور یافت،در صورتی که هیچ رابطه ی بازرگانی با ایران نداشت. احتمالاً به دلیل ورود گاه گاهی شناورهای نروژی به بوشهر بوده است!»

اما این دو مورد ذکر شده، فاکتِ ذهنی و باورپذیری را به سویی معطوف می‌سازد که بی شک پیشینه ی این اسکاندیناویِ سرزمین های قطبی و یخ بندان و طی و در نوردیدنِ آب های جهان تا رسیدن به بندر بوشهرمگر می تواند بدون تحقیق و تفحص و شناخت آبزیانِ آب های جهان باشد!؟

تا به امروز که سالمون از مطبوع ترین غذاهای آبزیِ دنیا به شمار رفته و نروژی ها از علم، تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته و مدرن آبزیان، چرخه ی اقتصاد نروژ را همانند اقتصاد نفتِ نروژ می چرخانند و نیز داعیه دار مشاوره ها و سرمایه گذاری های جهانی برای رشد و‌ توسعه ی صنایع شیلاتی و آبزی پروی(مثلاً پرورش ماهی در قفس) می باشند!!؟؟


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=129235

نظـــرات شمـــا